Skupovi: Vizualni studiji danas – Moć slika
Sažeci
Almira Ousmanova
Značaj lokalnog i globalnog za oblikovanje tema istraživanja u studijima vizualne kulture
Globalna ekspanzija studija vizualne kulture dovela je u pitanje “identitet” tradicionalnih disciplina, te ostavila značajan trag na intelektualni krajobraz u zemljama gdje su se vizualni studiji institucionalizirali (kroz akademske programe, časopise, istraživačke centre itd.). Sve veća dostupnost i demokratizacija tehnologija za proizvodnju slika, radikalna transformacija medija u internetsko doba, rastuća gospodarska važnost kreativnih industrija, sveprisutnost sofisticiranih oblika elektroničkog nadzora i kontrole, itd., doveli su do ponovnog promišljanja uloge vizualnih prikaza u našim svakodnevnim životima i na taj način kod znanstvenika potakli stvaranje novih tema istraživanja. No, unatoč univerzalnim preduvjetima “vizualnog obrata“ i stvaranju zajedničkog konceptualnog okvira, „ideologije“ vizualnih studija, kao i njihovi teorijski „stilovi“ te istraživački prioriteti značajno variraju od mjesta do mjesta. U svojoj prezentaciji ću se fokusirati na niz pitanja vezanih uz razvoj studija vizualne kulture u post-sovjetskoj regiji te ću se pozabaviti nekim specifičnim metodološkim problemima i teorijskim ograničenjima. Navest ću samo neke: “Zapad i ostali” u produkciji teorije vizualnih studija; nasljeđe sovjetske prošlosti ili „praznine“ i „kritička siročad“ u svjetskoj povijesti vizualne umjetnosti; ideološko (ne)prepoznavanje ili politička nesvjesnost vizualnih studija u post-sovjetskoj akademskoj zajednici; „izgubljeni u prijevodu”, ili pitanje teorijskog jezika i njegovih lokalnih varijacija.